مقالات

غیرفعال کردن چرخش گوشی

تو این مقاله میخام در مورد چرخش صفحه گوشی صحبت کنم، شما به عنوان برنامه نویس اندروید میتونید چرخش گوشی کاربر توی اپ رو کنترل کنید و برای مثال وقتی که کاربر گوشی رو چرخوند، اجازه بدید که اپ شما تحت تاثیر این چرخش قرار بگیره یا خیر.

راستی قبل از اینکه ادامه این آموزش رو بخونی، میدونستی ما تو سایت ترولرن یه دوره صفر مطلق اندروید داریم که بصورت رایگان کل کاتلین رو آموزش دادیم و نحوه استفاده از اون تو اندروید رو بصورت کامل بررسی کردیم این دوره ویدیویی رو از دست ندید.

 

غیرفعال کردن چرخش گوشی

قطعا دیدید زمانی که توی اپ خودمون هستیم و گوشی رو میچرخونیم، وضعیت اپ تغییر میکنه، گوشی‌های اندرویدی معمولا این قابلیت رو دارن که چرخش رو تسخیص بدن، و این کار رو با یک سنسور خاصی انجام میدن. دو جور وضعیت برای گوشی داریم Portrait یا عمودی و Landscape یا افقی

افقی یا عمودی بودن گوشی

 

اما خب بعضی اوقات دلمون میخاد که این قابلیت رو بنا به هر دلیلی این قابلیت رو غیرفعال کنیم. مثلا وقت‌هایی که اپلیکیشن ما فقط در یک جهت خاص قراره کاربکنه و…

برای کنترل کردن این قابلیت میتونیم از طریق فایل مانیفست میتونیم اقدام کنیم. کافیست اتربیوت android:screenOrientation به تگ اکتیویتی مدنظر در فایل AndroidManifest.xml اضافه کنیم. برای مثال فرض کنید میخواهیم کاری کنیم که  MainActivity فقط بصورت عمودی نمایش داده شود:

<activity android:name=".MainActivity"
    android:screenOrientation="portrait">
    <intent-filter>
        <action android:name="android.intent.action.MAIN" />
 
        <category android:name="android.intent.category.LAUNCHER" />
    </intent-filter>
</activity>

وقتی کد غیرفعال کردن چرخش گوشی را بزنیم، حتی اگر گوشی را بچرخانیم و به حالت افقی دربیاوریم، محتوای اپ ما به همان حالت عمودی سابق باقی خواهد ماند و همچنین همانطور که واضح است اگر در کد بالا، بجای portrait از landscape استفاده کنیم، برعکس حالت قبلی اتفاق میوفتد.

نکته مهم: اگر میخواهید در حالت افقی، وقتی که گوشی را 180 درجه بچرخانیم، اکتیویتی به صورت وارونه دیده نشود و غیرفعال کردن چرخش گوشی را انجام دهیم، میتوانیم از sensorLandscape  استفاده کنیم. و برای حالت عمودی هم مقدار sensorPortrait برای این منظور وجود دارد. منظور از چرخش 180 درجه در حالت افقی، چیزی مشابه تصویر زیر میباشد:

]چرخش 180 درجه گوشی

امیدوارم مطالبی که در مورد غیرفعال کردن چرخش گوشی گفتم براتون مفید بوده باشه. از دیدن پیج اینستاگرام ترولرن غافل نشید، راستی یادتون باشه که همیشه بهترین جا برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی، سایت خودش و خوندن داکیومنت های مرجع اون زبان هستش، بعد از خوندن این مقاله می‌تونید برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

‫0/5 ‫(0 نظر)
محمد زارع

از سال 94 بصورت جدی وارد عرصه برنامه نویسی اندروید شدم، در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی مشغول به کار بوده و تجربه کسب کرده ام و در این سایت قصد دارم این تجربه را به اشتراک بگذارم

Recent Posts

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید: راهنمای جامع و کاربردی

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای کاربران در دنیای امروز…

3 ماه ago

سوالات مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت چهارم)

مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام زبان کاتلین همراه با جواب(قسمت سوم)

مصاحبه استخدام زبان کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام کاتلین همراه با جواب(قسمت دوم)

مصاحبه استخدام کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت اول)

مصاحبه استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

5 ماه ago

نوتیفیکیشن در اندروید: نحوه کار با آن در کاتلین

نوتیفیکیشن در اندروید امروزه یکی از قابلیت‌های مهم و پرکاربرد در اپلیکیشن‌های اندروید هستند. با…

5 ماه ago