مقالات

حلقه While در کاتلین : آموزش کاتلین (قسمت 14)

تو این مقاله در مورد حلقه while در کاتلین صحبت می‌کنیم، حلقه ها بصورت کلی برای انجام دادن یک سری کار تکراری توی برنامه ها استفاده میشن و میتونید با استفاده از حلقه ها، یک سری دستورات رو به تعداد مشخص توی برنامه اجرا کنید.

راستی قبل از اینکه ادامه این آموزش رو بخونی، میدونستی ما تو سایت ترولرن یه دوره صفر مطلق اندروید داریم که بصورت رایگان کل کاتلین رو آموزش دادیم و نحوه استفاده از اون تو اندروید رو بصورت کامل بررسی کردیم این دوره ویدیویی رو از دست ندید.

 

حلقه While در کاتلین :

حلقه ها میتوانند یک بلاک از کد را (به کدهایی که درون {} قرار دارند یک بلاک از کد گفته می‌شود) تا زمانی که به یک شرط مشخص برسد، اجرا کنند.

حلقه‌ها بسیار در برنامه نویسی مفید و پرکاربرد هستند و بسیار در زمان صرفه جویی می‌کنند زیرا ما را از نوشتن کدهای تکراری نجات می‌دهند و کد را بسیار خواناتر می‌کنند.

حلقه while بصورت زیر نوشته می‌شود و تا زمانی که شرط داخل پرانتز برقرار باشد، حلقه از کار نمی‌افتد و کدهای داخل بلاک را اجرا می‌کند:

while (condition) {
  // code block to be executed
}

در مثال زیر، تا زمانی که متغیر شمارنده (i) کمتر از 5 باشد، کد موجود در حلقه بارها و بارها اجرا خواهد شد:

var i = 0
while (i < 5) {
  println(i)
  i++
}

نکته بسیار مهم : در حلقه‌های while باید به این نکته توجه کنیم که متغیر مورد استفاده در شرط حلق را افزایش دهیم، در غیر اینصورت حلقه هرگز تمام نمیشود و دچار loop بینهایت می‌شویم و برنامه hang می‌کند. در مثال بالا متغیر مورد استفاده در شرط حلقه i میباشد که همانطور که می‌بینید درون شرط آن را با دستور ++i افزایش می‌دهیم که دچار loop بینهایت نشویم.

 

حلقه do..while در کاتلین:

این حلقه مشابه حلقه while در کاتلین است ولی یک تفاوت بسیار مهم دارد، ابتدا قبل از بررسی شرط حلقه، یکبار بلاک do را اجرا می‌کند و سپس مانند while عمل میکند و تا زمانی که شرط حلقه برقرار باشد بلاک را اجرا می‌کند.

پس حتی اگر شرط حلقه غلط باشد، حلقه do..while حداقل یکبار اجرا میشود زیرا بدون توجه به شرط یکبار بلاک do را اجرا میکند. حلقه do while در کاتلین بصورت زیر نوشته می‌شود:

do {
  // code block to be executed
}
while (condition);

به مثال زیر توجه کنید:

var i = 0
do {
  println(i)
  i++
}
while (i < 5)

همانطور که گفتیم حتی اگر شرط حلقه برقرار نباشد، بلاک do حداقل یکبار اجرا می‌شود، و باز هم ذکر این نکته ضروری است که باید حتما شمارنده حلق یعنی i را درون حلقه ++ کنیم تا دچار loop بینهایت نشویم. کد بالا هم اعداد 0 تا 4 را چاپ میکند.

 

یادت نره که ما یه دوره رایگان برنامه نویسی اندروید از صفر مطلق تو سایت ترو لرن داریم که میتونید از اینجا ثبت نام کنید و از آموزش‌های ویدیویی و ساده این دوره استفاده کنید.

 

امیدوارم مطالبی که در مورد حلقه While در کاتلین گفتم براتون مفید بوده باشه. از دیدن پیج اینستاگرام ترولرن غافل نشید، راستی یادتون باشه که همیشه بهترین جا برای یادگیری هر زبان برنامه نویسی، سایت خودش و خوندن داکیومنت های مرجع اون زبان هستش، بعد از خوندن این مقاله می‌تونید برای اطلاعات بیشتر به اینجا مراجعه کنید.

‫5/5 ‫(1 نظر)
محمد زارع

از سال 94 بصورت جدی وارد عرصه برنامه نویسی اندروید شدم، در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی مشغول به کار بوده و تجربه کسب کرده ام و در این سایت قصد دارم این تجربه را به اشتراک بگذارم

View Comments

Recent Posts

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید: راهنمای جامع و کاربردی

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای کاربران در دنیای امروز…

3 ماه ago

سوالات مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت چهارم)

مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

3 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام زبان کاتلین همراه با جواب(قسمت سوم)

مصاحبه استخدام زبان کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه…

3 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام کاتلین همراه با جواب(قسمت دوم)

مصاحبه استخدام کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت اول)

مصاحبه استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

نوتیفیکیشن در اندروید: نحوه کار با آن در کاتلین

نوتیفیکیشن در اندروید امروزه یکی از قابلیت‌های مهم و پرکاربرد در اپلیکیشن‌های اندروید هستند. با…

4 ماه ago