کاتلین

مزایای کاتلین چیست و چرا باید برای برنامه نویسی اندروید از کاتلین استفاده کنیم؟

در مقالات قبلی در مورد جاوا صحبت کردیم. در این مقاله به بررسی کاتلین می‌پردازیم، چرا باید برای برنامه نویسی اندروید از کاتلین استفاده کنیم؟ اصلا مزایای کاتلین چیست؟

همانطور که می‌دانید، گوگل در سال 2017 پشتیبانی رسمی خود را از کاتلین به عنوان زبان رسمی برنامه نویسی اندروید اعلام کرد. شاید برایتان سوال باشد که چرا این زبان برای برنامه نویسی اندروید انتخاب شده و چه مزیت‌هایی دارد. در ادامه مقاله مزایای کاتلین را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای کاتلین

  • کد کمتر،خوانایی بیشتر: زمان کمتری را برای نوشتن کدهای خود صرف می‌کنید و همچنین برای فهم کدهای دیگران زمان کمتری نیاز خواهید داشت.
  • زبان و محیط کاملا بالغ: کاتلین از سال 2011 که زمان ایجاد آن است تا الان نه تنها به عنوان یک زبان برنامه نویسی بلکه به عنوان یک اکوسیستم کامل با ابزارهای بسیار قوی توسعه یافته است. اکنون نیز بطور یکپارچه در اندروید استودیو قرار گرفته و توسط بسیاری از شرکت‌ها برای توسعه برنامه‌های اندروید مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • پشتیبانی از کاتلین در Android Jetpack و سایر کتابخانه ها: با استفاده از Android KTX، ویژگی‌های زبان کاتلین مانند coroutines و lambdas و extension functions و… به کتابخانه‌های موجود اندروید اضافه شده و قابلیت استفاده دارند.
  • تعامل عالی با جاوا: شما می‌توانید از کاتلین به همراه زبان برنامه نویسی جاوا در برنامه‌های اندرویدی خود بدون نیاز به انتقال همه کدهای خود به کاتلین، استفاده کنید.
  • زبانی چند پلتفرمه: از کاتلین علاوه بر توسعه اندروید می‌توانید برای بک‌اند، ios و برنامه‌های تحت وب نیز استفاده کنید. با استفاده از kmm برای ios نیز کد بزنید و از مزایایی اشتراک کدهای مشترک در بین پلتفرم‌ها لذت ببرید.
  • امنیت کد: کدنویسی کمتر و خوانایی بهتر در نهایت منجر به خطاهای کمتری می‌شود. کامپایلر کاتلین این معدود خطاهای باقیمانده را شناسایی می‌کند و کد را ایمن می‌کند.
  • یادگیری آسان: یادگیری کاتلین به خصوص برای توسعه دهندگان جاوا بسیار آسان است.
  • جامعه توسعه دهندگان بزرگ: کاتلین از حمایت و مشارکت‌های بسیاری از طرف جامعه برنامه نویسان بخصوص برنامه نویسان اندروید برخوردار است. زبق گفته گوگل بیش از 60 درصد از 1000 برنامه برتر در پلی استور از کاتلین استفاده می‌کنند.

با توجه به مزایای کاتلین و توصیه های گوگل و همچنین توجه به اینکه اکثر لایبرری‌های به روز و عالی فقط برای کاتلین ارائه می‌شود، من به عنوان یک برنامه نویس اندروید به این نتیجه رسیدم که برای توسعه اپلیکیشن‌های اندروید، به جای جاوا از کاتلین استفاده کنم.

نکته جالب اینجاست که ما تو سایت ترولرن، بصورت رایگان کاتلین رو آموزش میدیم، توی دوره صفر مطلق اندروید میتونید بصورت آموزش ویدیویی و کاملا رایگان، کاتلین رو یاد بگیرید و روش مسلط بشید.

 

‫0/5 ‫(0 نظر)
محمد زارع

از سال 94 بصورت جدی وارد عرصه برنامه نویسی اندروید شدم، در شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های زیادی مشغول به کار بوده و تجربه کسب کرده ام و در این سایت قصد دارم این تجربه را به اشتراک بگذارم

View Comments

Recent Posts

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید: راهنمای جامع و کاربردی

بهینه‌سازی عملکرد اپلیکیشن‌های اندروید یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که برای کاربران در دنیای امروز…

3 ماه ago

سوالات مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت چهارم)

مصاحبه‌ی استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام زبان کاتلین همراه با جواب(قسمت سوم)

مصاحبه استخدام زبان کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدام کاتلین همراه با جواب(قسمت دوم)

مصاحبه استخدام کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

4 ماه ago

سوالات مصاحبه استخدامی کاتلین همراه با جواب(قسمت اول)

مصاحبه استخدامی کاتلین یک فرصت برای ارزیابی مهارت‌ها و توانایی‌های یک برنامه‌نویس در توسعه اپلیکیشن‌های…

5 ماه ago

نوتیفیکیشن در اندروید: نحوه کار با آن در کاتلین

نوتیفیکیشن در اندروید امروزه یکی از قابلیت‌های مهم و پرکاربرد در اپلیکیشن‌های اندروید هستند. با…

5 ماه ago